Infectiepreventie

Infectiepreventie2018-12-11T12:54:32+00:00

Project Description

Infectiepreventie & Hygiëne spelen een sleutelrol in de tandheelkundige praktijk. Het implementeren van de WIP richtlijnen is dikwijls een beladen thema. De volgende vragen worden veelvuldig gesteld: “Voldoet mijn praktijk hier wel aan?”, “Wat moet ik doen om hieraan te voldoen?”, “Hoe krijg ik mijn assistenten zover dat ze dit allemaal begrijpen en ook daadwerkelijk gaan doen?” en “Hoe en wanneer breng ik mijn assistenten dit bij?”

De cursus Infectiepreventie bestaat uit 3 modules:

1. Theorie infectieleer
  2. Persoonlijke verzorging en hygiëne
  3. Hygiëne in de behandelkamer

Deze cursus infectiepreventie is een krachtig hulpmiddel om u te ondersteunen bij het implementeren van de WIP-richtlijnen in de praktijk.

Naast deze cursus Infectiepreventie kunnen we u een aantal gerelateerde cursussen aanbieden:

INSCHRIJVEN
Stuur mij de cursusbeschrijving en het kosten overzicht.

De cursus is geschikt voor iedereen die in een tandartspraktijk werkt en met patiëntenzorg of instrumentarium in aanraking komt.

Per persoon kan de cursus gevolgd worden. Indien gewenst kan in overleg een additionele cursus in de praktijk plaatsvinden.

De kosten per deelnemer bedragen €225,= per persoon. Vrijgesteld van B.T.W.
Optioneel: boek “Infectiepreventie van A tot Z” | D.M. Voet | 9789031387427  | Bohn Stafleu van Loghum Nederlands 2e druk

De cursus wordt over het algemeen beoordeeld met het cijfer:

Cijfer: 8.3

Kunt u het geleerde direct in de praktijk kunt toepassen?

Cijfer: 8.8

Kunt u deze cursus aan anderen aanbevelen om te volgen?

Cijfer: 8.0

Leerdoelen:

• Het creëren van bewustzijn in de tandartspraktijk rondom het thema infectiepreventie.
  • Het bekend zijn met hygiëne-kritische onderdelen in de praktijk en de WIP-richtlijnen.
  • Het bekend zijn met verschillende werkwijzen op het gebied van infectiepreventie.
  • Het komen tot een veilige werkwijze in de tandartspraktijk.

Theorie Infectieleer:

Na het afronden van de module infectieleer is de cursus:

• Bekend met wat micro-organismen zijn.
  • Bekend met de wijze waarop infecties plaatsvinden.
  • Bekend met wat we kunnen doen om infecties te voorkomen.
  • Bekend met belangrijke micro-organismen binnen de tandheelkunde.
  • Bekend met wat we binnen de tandheelkunde doen om onszelf te beschermen en infecties te voorkomen.
  • Bekend met wat desinfectie en sterilisatie precies is en hoe deze gerealiseerd worden.

Persoonlijke verzorging en hygiëne:

Na volgen van de module persoonlijke verzorging en hygiëne heeft de cursist kennis van:

• Welke eisen zijn er met betrekking tot kleding?
  • Hoe worden aërosolen geminimaliseerd?
  • Welke eisen zijn er op het gebied van persoonlijke verzorging?
  • Hoe moet men met handschoenen en handhygiëne omgaan?
  • Hoe moet men met een neus-mondmasker en een bril omgaan?
  • Hoe moet men met infecties, immunisatie en accidenteel bloedcontact omgaan?

Hygiëne in de behandelkamer

Na volgen van de module hygiëne in de behandelkamer heeft de cursist kennis van:

• Wat zijn de werkwijzen met betrekking tot hygiëne in de behandelkamer?
  • Welke onderdelen kunnen gecontamineerd raken en wat moet daar precies mee gedaan worden?
  • Wat is de routing van instrumentarium, boortjes, hoekstukken, etc., waarbij schoon- en vuilscheiding een must is?
  • Wat zijn de handelswijzen met betrekking tot hygiëne van de unit?
  • Wat is clean desk policy en welke toepassingen worden gebruikt binnen de praktijk?
  • Hoe verloopt de afvalverwerking binnen de praktijk?
  • Wat is het FIFO-principe en wat zijn de toepassingsgebieden hiervan binnen de praktijk?

Programma indeling

De cursist volgt alle drie de module achterelkaar.

Syllabus

Indien de cursist beschikt over een abonnement van de uitgever BSL (Tandarts totaal of MBO AG), kan deze gebruikt worden op de gerelateerde literatuur te raadplegen. Voor recente documentatie verwijzen we tevens naar de website van het RIVM

Examen

Aan het einde van elke losse module (Theorie infectieleer, Persoonlijke verzorging en hygiëne & Hygiëne in de behandelkamer) kan de cursist na het succesvol afleggen van de toetsen het certificaat aanvragen. De toetsen kunnen herhaald worden totdat de cursist tenminste 70% van de vragen goed heeft. Het systeem heeft grote vragenbanken waaruit de toetsen volgens toetsmatrijzen samengesteld worden. Na het behalen van alle drie modules krijgt de cursist een apart certificaat toegestuurd.

Studiebelasting

De studiebelasting is afhankelijk van het kennis- en opleidingsniveau van de cursist. De totale studietijd zal variëren tussen de 10 en 20 uur.

Klik hieronder op Inschrijven en doorloop de gehele inschrijfprocedure.

Andere cursussen met als thema Infectiepreventie:
Elearning:
Sterilisatieassistent in de tandartspraktijk
Infectie- en ziekteleer voor tandartsassistenten

Audit:
Infectiepreventie audit in de eigen praktijk